over de
Podiumacademie Twente

Audities

Auditie opleiding Muzikant

Waar richten wij ons op?

We zijn een pop opleiding en richten ons dus op de commerciële markt. Het is goed om dit in gedachten te houden bij het kiezen van een auditienummer en ook de studiekeuze. Metal gitaristen, rappers, muzieksound designers, etc, iedereen is welkom maar dit is waar wij ons onderwijs op inrichten. Natuurlijk komen diverse muziekstijlen aan de orde maar het is toch voornamelijk pop.

Verloop van de auditie

  • 2 nummers
    Je bereidt 2 nummers voor, het liefst met live begeleiding. Karaokebandjes liever niet maar mag natuurlijk als het niet anders kan. In principe moeten ze 1 nummer laten horen maar de commissie kan besluiten nog iets meer te willen horen. Het is dan ook raadzaam om een ballad en een up- tempo mee te nemen.
  • Solfège-test
    Nadat we naar de auditie hebben geluisterd volgt er een solfège test. Tonen los nazingen, drieklanken nazingen(meestal maj, min, sus2 akkoorden), verschil benoemen maj/min en bij mensen die een instrument bespelen, losse tonen kunnen benoemen in een akkoord.
  • Ritme
    Daarna komt er een kleine ritmische test. Er worden korte ritmische stukken(1a 2 maten) voor geklapt, die na geklapt dienen te worden.
  • Extra
    Afhankelijk van de gehele auditie kan er besloten worden om nog een aantal extra testjes te doen. Dit kan van blad lezen zijn aan de hand van een simpele sheet, vaak voor de instrumentalisten(in een door ons gevormd combo) en bij drummers wordt vaak het improvisatievermogen over 2 maten getest. Ook vragen ze van de instrumentalisten wel eens om bepaalde liedjes in een andere groove/feel te spelen. Puur om te kijken hoe technisch/muzikaal iemand is en of je dingen snel oppakt.

Na de complete auditie gaat de commissie in overleg en krijg je gelijk te horen of je toelaatbaar bent of niet voor het praktijkgedeelte.

Er vindt ook een intakegesprek plaats, dat meetelt voor het eindoordeel.

Auditie opleiding Acteur

Waar richten wij ons op?

Wij bieden een brede theater opleiding waarbinnen jij je als acteur/theatermaker zo goed mogelijk kunt ontwikkelen. Je leert wat acteren en improviseren is. Je werkt met bestaande theaterteksten maar leert ook zelf concepten en teksten te ontwikkelen. Je werkt en presenteert eigen performances en acteert en produceert een korte film. Je ontwikkelt je op het gebied van zang, muziek en dans.
Je presenteert je regelmatig voor publiek. Je leert een ondernemend artiest te worden. Je bent creatief, hebt passie voor het theater vak, je hebt fantasie, lef en talent en je kunt goed samenwerken en je bent een doorzetter.

Verloop van de auditie

De auditie valt uiteen in drie onderdelen: volgen van theaterlessen, intake gesprek, en de presentatie van een scene voor twee personen met vaste tekst. Deze tekst heb je thuis gestuurd gekregen.

  1. Theaterworkshop
    ’s ochtends volg een theaterworkshop. Met de andere auditanten Acteur krijg je een aantal spelopdrachten die je binnen deze lessen zult uitvoeren. Twee theaterdocenten zijn met je aan het werk. Belangrijke onderdelen zijn je improvisatie vermogen, inleving, spelconcentratie, creativiteit, snel een scene kunnen opzetten/uitvoeren en open staan voor je medespeler(s).
  2. Intake gesprek
    Vervolgens heb je met een van onze docenten aan het begin van de middag een intake gesprek van ongeveer 15 min. Hierin worden onder andere je motivatie (waarom kies ik voor deze opleiding) besproken.
  3. Auditie met vaste theatertekst
    Na de intake krijg je de tijd om je voor te bereiden op je auditie, de scene met vaste tekst. In de meeste gevallen is dit een dialoog tekst; een scene voor twee personen. Je oefent de scene samen met een van de andere auditanten obv een stagiair. Hier krijg je 15 minuten de tijd voor. Na 15 minuten zullen jullie de scene presenteren voor de auditie commissie die bestaat uit twee theaterdocenten van de podiumacademie.

Direct na afloop van de auditie hoor je in een persoonlijk gesprek met de commissie of je bent aangenomen voor de opleiding.

Theatertekst

Voor de auditie bereid je een dialoog tekst voor, deze krijg je thuis gestuurd.
Leer de tekst van de dialoog goed uit je hoofd. In de scene is sprake van een Rol A en een Rol B.
Het is belangrijk dat je de tekst van beide rollen kent.

Bedenk voor jezelf en je eigen spel:
– Wat voor personage zegt deze tekst? Wat is dit voor iemand? Wat is er met deze man/vrouw aan de hand binnen de scene? Waarom zegt hij/zij deze tekst? Wat vindt hij/zij van de ander? Wat vinden zij van elkaar?

Waar let de commissie op?

  • Algemene indruk: Lukt het jou als speler een goede auditie neer te zetten? Heb je je rol geloofwaardig gespeeld? Heb je lef en durf je (creatieve)risico’s te nemen?
  • Ben je onderwijsbaar/regisseerbaar als er met jou aan spelopdrachten en aan een scene met vaste tekst gewerkt wordt?
  • Tekstkennis; je bent in staat een tekst uit je hoofd te leren en deze geconcentreerd en verstaanbaar te presenteren.
  • Tekstbegrip; je begrijpt de tekst en weet wat je zegt.
  • Concentratie; als speler weet je een rol en je spel geconcentreerd neer te zetten. Tijdens de scènes val je niet uit je rol. Je durft met stiltes te werken binnen de scène.
  • Stem: je hebt een heldere stem en uitspraak. Stem en rol/karakter zijn een logische en natuurlijke eenheid.
  • Lijfelijke / fysieke expressie; beweging en handeling passen bij de rol van de scenes

Aanmelden

Je krijgt een uitnodiging voor een auditie als je je hebt aangemeld voor een van de opleidingen muzikant of acteur.